Pierre och Erik


Marcus fråga 1-10!

1. Jag tycker inte att det var så mycket som var bra med filmen jämfört med boken för att de hade tagit bort massa saker från boken som de inte hade med i filmen. Jag tycker att boken var bättre än filmen.
2. Jag kommer ihåg att det fanns en skrivmaskin hos rektorns sekreterare som hon satt och skrev på. Erik fick också ett brev av Marja ner hon hade slutat p.g.a en orsak. Bilarna var gamla, de hade gramofoner.
3. Jag tycker att det var dåligt att lärarna inte gjorde någonting när de satt i matsalen och åt och de stora eleverna slog de mindre eleverna utan att de hade gjort någonting. Jag tycker också att det var dåligt att lärarrna inte gjorde någonting när de större eleverna utnyttjade de mindre eleverna för att det skullle slippa göra arbete som de egentligen hade haft behöva göra.
4. Jag tror att mamman vet vad styvpappan menar när han säger att han vill prata med erik efter maten. för hon sätter sig altid vid pianot då för att inte höra piskljuden. jag tror inte att hon gör något för att inte själv bli slagen.
5. Nej det gör han inte för jag tror inte att han vill ha besök från hemmifrån. jag vet inte riktigt varför men jag vet att han inte vill ha besök.
6. Jag tycker inte att våld är okej, men om någon annan slår än så får man slå tillbaka i självförsvar.
7. Jag saknar ganska mycket i filmen från boken tex att de inte har med lillebrorn eller att de inte har med delen där de langar lLP-skivor jag tror inte att de inte har med de för någon annledning utan för att det tyckte att det inte passade in.
8. Vädret och olika ljud som musik berättade lite om vad som hände och vad personen kännde.
9. Jag tycker att skolan har skyldighet att lära folk att man inte ska slåss och att man inte ska trakasera andra, altså hur man ska betesig bland folk, men skolan ska också lära ut ämnen så att man lär sig någonting så att man får en bra utbildning.
10. Jag tror att enligt lärarna så är rutan en slags bestraffning för de yngre eleverna som inte gjör det de större eleverna säger. Det är bara de äldsta eleverna som får utmana de yngre men de yngre får slå tillbaka. det var bara de stora eleverna som vann innan erik kom till rutan då han slog ner två stora elever. Man vinner när den andre kryper ut ur rutan.

Marcus fråga 10!

Jag tror att enligt lärarna så är rutan en slags bestraffning för de yngre eleverna som inte gjör det de större eleverna säger. Det är bara de äldsta eleverna som får utmana de yngre men de yngre får slå tillbaka. det var bara de stora eleverna som vann innan erik kom till rutan då han slog ner två stora elever. Man vinner när den andre kryper ut ur rutan.

Mängee! GLURK °:°

1. Jag tyckte inte att filmen var så bra om man jämför med boken för att dom skippade en massa viktiga saker som var roliga att läsa i boken tillexempel det med masken och massa mer.
2. Att de bad bordsbön, gamla bilar, telefon automater, LP skivor och grammofoner.
3. Jag tycker att lärarna skulle försöka hindra slagsmål och inte bara stå där och kolla på.
4. Jag tror att hon vet vad ''talas vid'' betyder men jag vet inte varför hon inte försöker stoppa det hon kanske har blivit hotad eller någonting jag har ingen aning.
5. Jag tror att han tar det som en bestraffning men det kanske är skönt för han att inte komma hem.
6. Jag tycker inte att våld är bra men om det ska vara någontstans så ska det vara i självförsvar.
7. Jag tycker att lillebrorsan skulle ha varit med i filmen och när Erik tar på sig masken och går runt och slår ner rådsmedlemmar.
8. Jag kunde inte hitta några.
9. Att lära eleverna och stoppa slagsmål och mobbning.
10. Rutan är ett ställe där man kan utmana folk och om dom inte vågar så blir dom kallade för Råttan. Jag tror att vem som helst kan utmana vem som helst. När den andra kryper ut så är det han som står kvar i rutan som är vinnare.

10 frågor - Linnea

 

1.Den var bra för den var välgjord, även om den spelades in på 2000-talet så kändes det som om den var inspelad på 70-talet eller kanske 60-talet, annars så var den kanske inte så bra de lämnade ute stora delar som var viktiga för att förstå sammanhanget i boken.

 

2.Det fanns små detaljer som man märkte som att lärarna kunde slå eleverna på läroverket och kläderna som t.ex. mamman hade på sig och att kostymerna såg gamla ut (vad jag minns), och så var det gamla cigaretter, och såklart bilarna var av dem gamla modellerna.

 

3.Jag tror att dem visste att de inte kunde göra så mycket, det är klart att det är viktigt att man ska gå in och hjälpa om någon blir mobbad men ibland kan det vara svårt om det har hållit på soppas länge som det har, antagligen genom flera generationer.

 

4.Hon borde förstå vad det betyder eftersom hon ser ganska skräckslagen ut när han säger det, och hon spelar på sitt piano för att inte höra när han slår honom, hon borde göra något när hon hör det, men hon är nog rädd att han ska göra något mot henne och hon skickar faktiskt iväg Erik till Stjärnsberg utan att tala om det för styvpappan. Så hon får antagligen mindre rättvisa än hon faktiskt är värd.

 

5.Han vill nog inte hem, han vill inte visa till någon att han är rädd men att han inte vill åka hem och möta honom tycker jag bevisar det. De är nog ingen ingen bestraffning enligt honom han slipper möta sin styvpappa och prata med sin mamma om vad som händer och hur skolan är.

 

6.Jag tycker inte våld är okej, det finns många som tycker det men det känns fel i mina ögon att kunna se på när någon ser någon slår någon annan, det känns bara fegt och fel för mig.

 

7.Lillebror finns inte i filmen, antagligen var det för att regissören tyckte inte att det var en tillräckligt stor och viktig roll som hade plats att vara med.

 

8.Jag kan inte komma på något nu i efterhand om han eller hon hade något speciellt men isåfall hade det nog vart regn när någon är ledsen.

 

9.Det är viktigt att skolan inte bara lär ut om dem vanliga ämnena utan även vad som kan hända när man blir äldre, jag tycker att de är viktigt att skolan lär ut, var och när våld används och hur man kan hjälpa till även om man inte vill bli inblandad själv.

 

10.Enligt rådisarna och fjärdeklassarna så är nog dem vinnare tills Erik kommer och börjar ställa sig emot dem och vinner sin match i rutan, de finns nog ingen vinnare men dem som kallar in till rutan vill nog ha den chansen till hämnd.


Therese skriver..

1, Jag tyckte egentligen inte att filmen var så dålig som många andra tyckte. Den var spännande och man fick se lagom mycket utav bråken. Det var inte för mycket blod eller så även om jag i alla fall fick titta bort ibland. Dock tyckte jag att den var lite kort och jag hade gärna hade velat se lite till. Många klipp som var med i boken var inte med ett dugg i filmen även fast att det kanske var de viktigaste klippen enligt mig. Det gjorde att det var svårare att förstå. Om vi inte hade läst boken innan hade de flesta nog inte förstått sammanhanget alls tror jag.


2, För att avslöja att det filmen och boken inte utspelar sig i nutid räcker det med att titta på inredningen. Visst finns det miljöer även idag som är liknande som de i filmen men det är ju inte lika vanligt. En annan sak som avslöjar är att de i början av boken själ LP skivor vilket inte alls används längre.

 

3, Lärarnas uppträdande tycker jag inte är okej. Att de inte ens observerar att eleverna mår dåligt och att de varannan lektion kommer blåslagna tyder bara på att de är fega och svaga. No läraren i filmen skriker ju till och med på eleverna när Pierre lämnar skolan. Men om han själv hade gjort något åt saken hade det kanske aldrig hänt.


4, Jag tror absolut att Eriks mamma förstår att Erik blir slagen och inte alls mår bra och att hon inte gör något åt saken tycker jag bara är konstigt. Hon sätter sig varje gång och spelar piano för att inte höra ljuden som kommer från sovrummet trots att hon mycket väl vet vad som pågår. Det tyder bara på stora svagheter precis som hos lärarna.

 

5, När Erik får straffarbete och inte får besöka sina föräldrar tror jag inte att han bryr sig. Han älskar ju säkert hans mamma men när hon lever med denna mannen som hela tiden slår honom så tror jag hellre att han vill kommer där ifrån. Eller så spelar han bara som att han inte bryr sig för att rådet ska bli mer rädda för honom.


6, Våldet som utspelar sig i filmen är för mig i alla fall inte okej. Jag tycker inte att det är okej någonstans trots att vissa kanske att de har anledning till att slåss i vissa situationer. Det är bättre att prata om det.


7, Vissa moment i boken tycker jag saknas i filmen. Tillexempel när Erik slår rådet så mycket att hälften får åka till sjukhus. Klippet tycker jag är viktigt och jag förstår inte varför man har tagit bort det. Om det beror på längden på filmen så hade man kunnat ta bort ett annat klipp.


8, För att visa att någon är ledsen eller arg i denna filmen så har man använt sig av mer sorgsen musik och mörkare ljus. Det gör att det blir mer spännande.


9, Jag tycker att själva lektionerna på skolan är ganska bra. Eleverna verkar förstå  mycket  och de utvecklas. Speciellt Erik men det kan också bero på att Pierre hjälper honom så mycket. Däremot gillar jag inte kamratuppfostran och tycker att lärarna borde bestämma mer.


10, Rutan är nog mest till för att de rådisarna ska få visa att de är de som bestämmer och att de är starkast. Det är därför eleverna blir så förvånade när helt plötsligt Erik kommer och vinner. Han lyckas få rådisarna att krypa ut ur rutan och får de också att be om nåd om deras liv.


John skriver

  1. Den var tråkig, inte mycket saker som hände, mycket det hade i boken som inte var med i filmen.

  2. Deras talesätt

  3. Jag tycker att filmen hade varit ännu sämre ifall lärarna inte skulle tillåta kamrat uppfostran.

  4. Ja det tror jag, hon spelar pianot och ser bekymrad ut varje gång.

  5. Nej det tror jag inte, Han vill inte koma hem på helgerna för att han inte tycker om sin pappa.

  6. I självförsvar

  7. Han har en bror i boken, man får inte se honom. Pappan hade också två hundar och dem får man inte heller se.

  8. Jag vet faktiskt inte riktigt, men typ musiken.

  9. Jag tycker att i skolan så borde man prata om våld, annars kanske inte folk ser vad som är fel i våld.

  10. Jag tycker att Erik vann när han slog ner dem i rutan, men annars så är det aldrig folk som vinner eller förlorar.


Marcus fråga 9!

jag tycker att skolan har skyldighet att lära folk att man inte ska slåss och att man inte ska trakasera andra, altså hur man ska betesig bland folk, men skolan ska också lära ut ämnen så att man lär sig någonting så att man får en bra utbildning.

Ondskan Banan

1, Det var dåligt att dom tog bort så mycket i filmen från boken.

2, Bilarna

3,Lärarna agerar dåligt och bryr sig inte.

4, Mamman vet vad som ska hända, men hon spelar piano och försöker inte tänka på det.

5, Jag tror att Erik bara skrattar inuti sig.

6, När man måste skydda sig själv.

7, Halva fakta som fanns i boken finns inte i filmen.

8, Vädret, Hur någon mår.

9, ?›ç∂郸˛ı√ªfi’‘œπ•®ß†ü‹≈µ÷˙æø

10. Slåss till någon ber om nåd.


Niklas, fråga 10 filmen

Jag tycker det kan vara orättvist i rutan det kan ju vara 2 vs 1 och vanligtvis brukar dom som har övertag vinna, (det kanske inte finns en vinnare) rutan är bara för att få tyst på elever som kanske har sagt något som inte rådisarna gillar eller nyaochkäftiga. oftast e det erik som vinner om han är med

Marcus fråga 8!

Vädret och olika ljud som musik berättade lite om vad som hände och vad personen kännde.

Dorian kommenterar ....

1. Ingenting jag gillar inte sådana filmer t.ex drama som i detta fallet.
2. Ja mat personalen, kläd stilen, ciggaretterna de röker, musiken, utseeandet på rummen och husen.
3. De är väldigt konstigt i verkligheten så skulle det aldrig hända.
4. Ja hon förstår vad detta innebär men hon tycker väl att det ska vara så och att det är bra eller så är hon rädd för honom så att hon ochså inte skulle bli slagen.
5. Nej det gör han inte för att hans pappa ger honom en starkare bestraffning.
6. Nej det är det inte om någon inte rör dig först då får du försvara dig och i ensklida fall ta till våld i självförsvar.
7. Lillebron vet varken eller varför inte han var med kanske för att det skulle dra ut på filmen eller något sådant.
8. ja regn när han är ledsen musik och rökning när allt är bra och osv...
9. Ja de borde lära sig mer och förebygga våld.
10. Den som vågar att stå emot är vinnare finns ingen lösning med den där rutan utan de är psykisk bestraffning där !


Reflektioner kring Ondskan: Filippa

1. Jag tyckte att filmen var ganska mycket bättre än boken. Detta kan ju dock bero på att jag inte är så jätteduktig på att läsa, dessutom tycker jag att filmer är mer gripande och man lever sig enklare in i storyn. Jag kommer inte riktigt på något dåligt eller mindra bra med filmen..
2. Inte mycket högteknologiska grejer, skolorna var endast för pojkar, mycket finklätt i skolan, läser bordsbön i matsalen m.m.
3. Lärarna bryr sig inte det minsta om Erik. Jag skulle tro att de litar mer på (vice)prefekten och de övriga medlemmarna i rådet.
4. Ja, hon har ju varit med om det väldigt många gånger förut. Hon sätter sig och spelar piano. Det är faksitkt ganska chill att spela piano.
5. Jag tror att han ser det som en liten bestraffning, ja. Men det lär ju inte kännas så förnedrande och/eller taskigt mot honom med lite straffarbete.
6. När det är självförsvar och annat som jag inte kommer på just nu..
7. Inte direkt.. Man kan inte trycka in hur mycket som helst i en film, den skulle bli extremt långtråkig om de inte överdrev något och tog bort större delen av de sega och tråkiga scenerna vilket skulle leda till att ingen pallade se filmen.
8. Jag la faktiskt aldrig märke till det.
9. De skall lära sig av äldre elever som tydligen är bättre på uppförande m.m.
10. Kommer..

Mer kommer..



/Filippa

Marcus fråga 7!

Jag saknar ganska mycket i filmen från boken tex att de inte har med lillebrorn eller att de inte har med delen där de langar lLP-skivor jag tror inte att de inte har med de för någon annledning utan för att det tyckte att det inte passade in.

Marcus fråga 6!

Jag tycker inte att våld är okej, men om någon annan slår än så får man slå tillbaka i självförsvar.

10 frågor - Kelly

1. De hade tagit bort en hel del som var med i boken.
2. Elvis Presley LP skivorna och det var väll runt 60-talet.
3. Lärarna bryr sig inte om nått, som när eleverna slår varandra och det är fjärde ringarna som bestämmer varje år i skolan.
4. Eftersom pappan säger till Erik att vi ska "talas vid" efter middagen så förstår hon att han ska slå Erik och då vill nog inte hon höra så hon spelar piano istället.
5. Jag tror han inte ser det som en bestraffning för han sa fortfarande emot när han fick en lördag-söndag, så då bryr han väll sig inte så mycket.
6. Självförsvar och rädda någon annan.
7. Jag tyckte det var dåligt att Eriks lillebror inte va med.
8. Vädret
9. Lära sig mer om att våld inte är bra...
10. Rutan är väll till för att man ska se att fjärde ringarna är mäktiga.

10 frågor - Sofie

  1. Filmen var välgjord men dock tyckte jag inte att det hände särkilt mycket i filmen. Den blev lite långtråkig efter ett tag tycker jag.
  2. Jag skulle tro att filmen utspelade sig på antingen 70-talet eller 60-talet. Lite kan bero på att man hade skoluniform och det är inte särkilt vanligt i Sverige längre. Att man fick slå barnen i skolan är ju lite gammaldags skulle jag tro och att man spelade mycket Elvis i början t.ex.
  3. Tyckte det var dåligt av lärarna att inte hjälpa till när Silverhielm stod och slog på Erik i matsalen. Alltså var deras agerande dåligt enligt mig fast de kunde ju inte riktigt agera p.g.a kamratuppfostran.
  4. Ja, jag tror att hon fattar vad som händer. När Erik och styvpappan går in i rummet börjar hon att spela högt på pianot. Antagligen för att hon inte vill höra de hemska ljuden av piskan och att hon kanske blir lugn av det också.
  5. Jag tror att han nästan ville få lördag-söndag. Det var som en chans för honom att plugga och hinna ikapp i skolan och slippa träffa sin styvpappa.
  6. Våld är aldrig okej så länge det inte är till för att försvara sig eller att rädda någon.
  7. Jag kommer inte riktigt ihåg vad men det hände mycket mer i boken än vad i filmen, men om allt i boken skulle komma med i filmen skulle det bli en väldigt lång film. Lite mer skulle kunna tas med från boken men inte riktigt allt.
  8. Filmmakaren kunde tänkt på att det alltid var ganska mörkt. Det blev tråkigt efter ett tag plus att filmen kunde vara rätt så depp ibland eller vad man kan säga.
  9. Jag anser att skolan kunde arbeta lite mer med att ta bort kamratuppfostran. Dom vet ju vad som händer så varför inte ta bort det.
  10. Oftast är det ju Silverhielm och Daleen som ‘vinner’ slagsmålen, men när Erik är med så blir det ju tvärtom. Alltså det kan ju vara rätt att ändå få visa att dom inte ska bråka med honom, men det är ju inte rätt att bryta näsan på en annan människa.

Reflektioner Kring Ondskan Av Pamela o Filmjölk

1. Boken var bra och intressant men filmen var jättedålig för att den missade stora viktiga delar av filmen.
2. Bordsbönerna, Att lärarna inte brydde sig om alla slagsmål när de visste om de och att de inte har några mobiler.
3. Inte snällt. Om man hade hört det utanför skolan så hade nog lärarna blivit bestraffade.
4. Ja men hon ville inte göra nåt för att hon var rädd för att styvpappan skulle börja misshandla henne också. Därför sätter hon sig och spelar piano för att försöka tänka på något annat.
5. Om han skulle fått hembesök så skulle han förmodligen blivit slagen och därför tog han det inte som en bestraffning.
6. Självförsvar och om det vid vissa fall när det handlar om mobbning under lång tid när inget händer.
7. Man fick inte se när Erik springer runt i skogen med masken och slår ner folk. De ville kanske inte visa så mycket våld
8. Ljud
9. Ja, för dom ska sluta slå varandra, så kanske det är bra att prata om de.
10. Om nån känner för att slå nån så kan man göra det. Vem som helst kan klart bli så arg att den vill slå folk.

wobbly wobbly

  1. Jag tyckte att filmen var dålig och omodern även om den är gjord 2003. Det fattades för många detaljer.

  2. Man kunde se att filmen utspelade sig i slutet av 50-talet eller i början av 60-talet, för att t.ex bilarna hade den årsmodellen.

  3. Jag tycker att lärarna inte skulle varit så fega, för det är ju faktiskt de som är vuxna och de ska ju se till att ingen blir skadad eller dör.

  4. Eriks pappa säger i stort sett till Erik varje dag att ”de ska träffas efter middagen” så Eriks mamma förstår ju vad som kommer hända. Hon agerar som hon gör för att hon är rädd för sin man och om hon sa ifrån skulle han nog slå henne också.

  5. Erik har inte någon hemifrån som han vill träffa och han är inte heller lat, så han har inte direkt något emot att arbeta.

  6. Våld är bara okej i självförsvar, enligt mig.

  7. Jag kommer inte på något särskilt moment som fattades, för jag såg inte filmen. Det var irriterande att Pierre inte var tjock.

  8. Dramatisk musik spelas.

  9. Skolan lär bara eleverna rena ämneskunskaper. De borde förbjuda kamratuppfostran. Skolan borde lära eleverna om våld, och att man bara ska använda det i självförsvar.

  10. I rutan ska äldre elever slå yngre elever som inte har uppfört sig. Vinnaren är alltid de äldre eleverna för att de har ”mer makt”.

    /Vera


Marcus fråga 5!

Nej det gör han inte för jag tror inte att han vill ha besök från hemmifrån. jag vet inte riktigt varför men jag vet att han inte vill ha besök.

Emil svarar på frågor...

1 Jag tyckte att filmen var okej med det händ mycket mer i boken. Jag tror att jag skulle tycka att filmen skulle vara mycket bättre om allt i boken var med.

2 Bilarna, Tåget, Alla Röker. Det tycker jag är mera 60tal.

3 Jag tycker att lärarna inte brydde särkilt mycket. Bara om det stör dom. Jag tror att dom gör så för att dom har kamrat uppfostring så att dom inte behöver hålla ordning själva.

4 Jag tror att hon förstår vad som händer när ’‘frarsan’’ vill ’‘talas vid’’, med hon kan inte göra något för att han är starkare.

5 Jag tror inte att Erik ser det som som en bestraffning för att han har ingen som han vill träffa.

6 Jag tycker att man ALDRIG ska använda våld mot andra inte ens i krig. För att om man inte använder våld mot någon annan så använder än inte våld mot en själv.

7 ’‘Lillebror’’ Han nämndes inte alls i filmen. Kanske att Erik hotar att slå honom och att det kan räknas som barn misshandel, jag vet inte...

8 Regnar när det händer något sorgligt.

9 Jag tycker att dom ska reda ut allt våld innan dom lär ut mera ämnes kunskaper, men utan våld så hade inte filmen varit bra.

10 Jag tror att fjärde ringarna använder den för att skrämmas, och jag tror att vem som helst kan bli som Erik och ge igen. Jag tycker inte heller att man får ut någon vinnare i rutan.


<3

/ Ellen

Dana och Julia skriver...

  1. Julia tyckte att den var bra för att den var kort, i och för sig såg hon bara halva. Dana tyckte att den var ganska bra men filmen var väldigt gammal

  2. De hade inga datorer på skolan. Lärarna sa inget när det blev slagsmål.

  3. Lärarna trodde att eleverna själva klarade slagsmålet och kunde hantera situationerna själva.

  4. Ja, för att hon själv inte vågar säga emot, och hon hör ljud inifrån rummet där hon hör att det är slagsmål.

  5. Nej, han är inte så förstjust för att komma hem för att det inte finns något där hemma som han längtar efter.

  6. Våld är alltid okej om någon slår dig då är allt tillåtet!

  7. Vi tycker att filmen saknade detaljer för att boken var så pass lång och både jag och Dana tyckte att dom drog ut på händelserna för mycket i boken. Vi skulle framför allt ha velat se lillebrorsan!

  8. Filmen är väldigt mörkt och deppig. Slutet var spännande och känsloladdad.

  9. Vi anser att det inte förekommer lika mycket våld i skolan nuförtiden som det var förr. Och därför behöver lärarna inte kämpa så mycket mot våldet.

  10. Den som ger upp i rutan först är förloraren.


Marcus fråga 4!

jag tror att mamman vet vad styvpappan menar när han säger att han vill prata med erik efter maten. för hon sätter sig altid vid pianot då för att inte höra piskljuden. jag tror inte att hon gör något för att inte själv bli slagen.

Marcus fråga 3!

Jag tycker att det var dåligt att lärarna inte gjorde någonting när de satt i matsalen och åt och de stora eleverna slog de mindre eleverna utan att de hade gjort någonting. Jag tycker också att det var dåligt att lärarrna inte gjorde någonting när de större eleverna utnyttjade de mindre eleverna för att det skullle slippa göra arbete som de egentligen hade haft behöva göra.

Marcus fråga 2!

Jag kmmer ihåg att det fanns en skrivmaskin hos rektorns sekreterare som hon satt och skrev på. Erik fick också ett brev av Marja ner hon hade slutat p.g.a en orsak. Bilarna var gammla, de hade gramofoner.

hejhejhej

1. De hade lagt in rutan-scenen i slutet istället för i början, och de skippade mycket i början :C
2. Elvis, LPskivor... ao. Det var någon gång i slutet på 50talet i början på 60talet.
3. Naj det var inte bra 'agerande', men iof var det ju kamratuppfostran på skolan och de fick ju inte göra något.
4. Ja det gör hon, och om hon inte gör det hör hon ju vad som föregår där inne XD men ja, hon agerar väl som hon gör för att... hon tycker om att spela piano och det lugnar henne eller något? XD idk
5. Men ja det gör han, det framgår tydligt i boken.
6. Självförsvar :3
7. Början när man får se han och hans 'gäng', ville se fyrtortnet u_u
8. Idk
9. Lära eleverna matte, svenska, biologi etcetcetcetc?
10. Man får slå varandra, dats it. Man vinner när motståndaren/motståndarna kryper ut.
haido
/ Ellen

Marcus fråga 1!

Jag tycker inte att det var så mycket som var bra med filmen jämfört med boken för att de hade tagit bort massa saker från boken som de inte hade med i filmen. Jag tycker att boken var bättre än filmen.

Niklas, fråga 8 filmen

när det är sorlig sen kan det börja regna eller andra scener som kan det vara musik för att besskriva stämningen

10 frågor- daniel

1. filmen var faktiskt helt okej. inte dålig. inte bra. Men jag tyckte att film regisören var dålig på att detaljera händelserna i boken. och dom skippade några viktiga händelser. annars så gjorde dom filmen rätt så bra. 2. dom använder udda ord som fanns bara på 60 -50 talet. och sättet alla betedde sig . strikta regler. disiplinerade . om filmen gjordes idag så skulle det sett ut helt anorlunda ut. 3. jag tycker att lärarna på stjernsberg var riktigt kassa. Man måste reagera när de slåss i rutan och ''kamratuppfostran'' . som lärare så måste de förstå att sånt ska inte finnas på en skola. men vissa lärare var bra och reagerade lite iallafall.. 4. jag tror att eriks mamma förstår mycket väl. Det är därför hon går och spelar piano så hon inte hör allt piskande. Hon vågar inte ställa sig upp mot styvpappan. kanske därför allt har hunnit. 5. jag tror inte erik såg detta som en bestraffning. han vill inte visa rådisarna att han bryr sig, så dom blir irriterade. och jag tror inte att han hade så mycket lust att träffa sin styvpappa igen. 6. när det är för att rädda någon, eller för att göra de i självförsvar. eller om man är grymt arg på någon. aldrig för att ha det i en ruta eller något sånt. 7.vet faktiskt inte varför. Regisören kanske inte ville ha så mycket våld i filmen och ha en liten parodi på det hela. Jag vet faktiskt inte. 8. han använder en liten sorglig musik, miljön är lite mörk, karaktären ser mycket ledsen ut. 9. skolans uppgift ska ju vara att lära eleverna om alla ämnen. fast de flesta på stjernsberg blev riktigt smarta, så i de fallet så lyckades skolan. Men att ha kamratuppfostran är rilktigt idiotiskt och kasst. 10. rutan kan vara bra i sånna som eriks fall. När man har blivit trakasserad av rådisar eller när man är riktigt arga på rådisarna så är det bra elller inte bra men det är ''nyttigt '' på ett sjukt sätt att få slå tillbaka . visa att man är stark nog för att försvara sig själv. Vinnaren i rutan är han som inte kryper, han som är starkast. tror jag

Reflektioner kring Ondskan

Nu har vi äntligen sett filmatiseringen av Jan Guillous Ondskan. Tanken nu är att dels jämföra filmen med boken, dels reflektera kring filmen.
Glöm inte att motivera dina åsikter och kommentera gärna varandras inlägg och spinn vidare på de trådar som läggs ut här på bloggen!
1. Vad tyckte du var bra, mindre bra och kanske till och med dåligt med filmen?
2. Observerade du några särskilda detaljer i filmen som skvallrar om vilken tid filmen utspelar sig i?
3. Vad anser du om lärarna och deras agerande, eller kanske snarare brist på, agerande när Erik och övriga elever slåss?
4. Styvpappan vill "talas vid" med Erik efter middagen. Tror du att Eriks mamma förstår innebörden av detta? Om ja, varför agerar hon som hon gör?
5. I början av filmen blir Erik inkallad till Rådet och blir bestraffad med arbete istället för besök hemifrån under flera helger. Men ser verkligen Erik detta som en bestraffning? Vad tror du? Varför?
6. När är våld "okej" (om det någonsin är det) i dina ögon?
7. Saknar du något i filmen som förekommer i boken och vice versa? Vad tror du anledningen är att det saknas moment?
8. Använder sig filmmakaren av några särskilda knep, grepp eller tekniker för att beskriva känslostämningar? Hur ser dessa ut i sådana fall?
9. Vad anser du vara skolans uppgift? Skall eleverna lära sig mer än rena ämneskunskaper? Är det viktigt att tala om våld, och förebyggande av detsamma, i alla dess former?
10. Vad tror du Rutan fyller för funktion? Kan vem som helst bli blodtörstig och hämndlysten? Vem är vinnare i dessa slagsmålsscener? Finns det någon vinnare?
/Anna-Karin

Detta är Pierre på gympan eller något.

/ Ellen