Akel om Pierre =D

Pierre var en snäll ganska feg person som älskade att plugga och läsa böcker. Han var bäst i klassen och lärarna älskade honom. Han var rätt mullig och hade glassögon. Han blev sedan Eriks rumskammrat, och med tiden blev dom bästa vänner.
Pierre förändras mycket i boken. Från början var han ensam och ingen brydde sig om honom. När han sedan blev vän med Erik förändrades han. Fjärderingarna ville gå på Erik eftersom han inte lydde dom, men dom vågade inte gå på han så dom gick på Pierre istället.
//M

Akel om Mamman =D

Mamman: Eriks mamma är en feg och rädd person som inte vågar säga emot pappan. När pappan slår Erik försöker hon bara att lugna ner sig och spela på sitt piano. Hon bryr sig väldigt mycket om Erik, men hon lever ett tufft liv med Pappan så det är inte så lätt att umgås med honom så mycket.Allt hon hör är när pappan skäller på sin son efter ett litet misstag. Mamman ändras inte så mycket i boken. //M


Akel Om Erik =D

Erik...
Från början var Erik en våldsam och elak person. Han är med i ett skolgäng som slåss och själ saker. Efter ett besked från läroverket är Erik tvungen att lämna skolan. På han nya skola stjärnsberg är Erik fast besluten om att skapa ett nytt liv utan våld. Men riktigt så blev det inte. På skolan har dom en "kamratuppfostran" dår dom större eleverna bestämer. Erik blir försöker att inte slåss, men han blir sedan tvungen.
Eriks liv förändras mycket efter att ha lämnat sina kompisar och bytt skola.
Jag tror att det kan ha varit Eriks pappas fel att han själv blev våldsam, eftersom han slog honom.

Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Slutet:
Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om slutet... Jag tyckte det var rätt så sorgligt. :'c
Jag bryr mig inte så mycket om slutet för jag tyckte ändå inte boken var så bra... Så jag ville bara komma igenom den. Jag tänkte aldrig på av som igentligen hände... Jag bara läste igenom den.
Jag tror att Erik växte upp och hade ett bra liv. -.-'


Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Ändring: Jag vet inte riktigt... Men typ att pappan inte ska slå Erik, för då hade allt inte varigt så dåligt.
Jag tycker också att mamman borde ha reagerat tidigare, och hjälpt Erik.

Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Bokens budskap: Det är väl att : Våld löser inga problem... eller något.
Det är väl också att det kanske fortfarande händer så att personer blir slagna.
Kanske också för att visa att barn kan ha det jobbigt, hemma och i skolan.

Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Stjernsberg: Är en internatskola, det är typ bra lärare, dom är duktiga på att lära ut.Men dålig kamratuppfostran. -.-"
Dom typ slår varandra... Lärarna bryr sig inte om vad alla gör och skiter typ fullständigt i regler.
Det är konstigt att dom faktiskt får slå varandra och behandla folk på det sättet.

Filippas jämförning mellan bok/film.

Kort och gott - jag tycker bättre om filmen. (:


/Filippa

Ellss MedPäls om slutet

Jag älskar slutet. Det slutar med "Och han tog sina sista steg mot den förstenade mannen".  Jättebra slut XD
Men alltså, jag gillar slutet. Erik får liksom hämnd mot farsan, i like that. Man får ju inte veta hur det går för Erik men jag tror det kommer gå jättebra, han kommer få jobb på något ställe och hålla kontakten med Pierre. Ja, det var ju typ det. n_n.

Filip om Slutet...

Slutet..
Slutet i boken är väldigt bra skrivet. Man vill bara fortsätta läsa eftersom man vill veta vad som hände när han gick mot pappan. Men man förstår att det nog kommer bli så att Erik slår pappan och sedan börjar leva ett nytt liv som försvarsadvokat.

Vera skriver...

Stjärnsberg

Stjärnsberg är egentligen en bra skola men det är regeln för kamratuppfostran som gör den till en hemsk skola att gå på.

Jag tycker att kamratuppfostran är onödigt och jag tror att det är tillåtet bara för att rektorn och lärarna vill att det ska vara lättare att kontrollera alla eleverna.

Det som verkar bra med Stjärnsberg är att man lär sig väldigt mycket och lärarna verkar veta vad de pratar om.

Om man gick på Stjärnberg skulle man antagligen bli som Silverhielm (om man hade samma förutsättningar som honom). Om man var en ”normal” elev som inte var med i Rådet eller hade rika föräldrar så tror jag att det är stor risk att man blir som Eriks pappa, utan någon som helst respekt för mänskligt liv. Men Erik och Pierre var båda duktiga i skolan, och eftersom dem var skolans ”rebeller” så fick dem ett lyckligare liv än dem andra eleverna.

För att man skulle klara sig på Stjärnsberg så skulle man lyda dem äldre eleverna, vara någorlunda duktig i skolan och absolut inte vara bättre än dem äldre eleverna på något, till exempel att inte kunna simma snabbare än någon äldre.

Jämlikheten på Stjärnsberg var ungefär som de gamla egyptiernas samhällspyramid; högst upp på pyramiden, alltså dem som hade mest makt, var såklart rektorn, lärarna och Rådet. Under dem i pyramiden var fjärderingarna, sen tredjeringarna, sen andraringarna och sen förstaringarna. Under dem var slavarna; realskoleeleverna, som fick ta mest skit.

Om man jämför Stjärnsberg med dagens skola i allmänhet, så lärde man sig mycket mer på Stjärnsberg. ”Samhällspyramiden” på Stjärnsberg kan man fortfarande se i dagens skola, fast inte lika tydligt. Det finns alltid mobbare och mobbade, och tyvärr ser inte alltid lärarna det, eller så bryr de sig inte om det.


Ellss MedPäls om ändringen

Jag vill inte att någonting ska ändras i boken, inte något alls. Jag tycker allt är bra precis som det är >-<

Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Pierre: Om jag skulle beskriva Pierre, hur han ser ut... :
Han är kort, lite mullig (Tjock), han har glasögon... Han är väldigt duktig i alla ämnerna...
Har jättebra betyg, och hjälper Erik i skolarbeten och sådant.
Som person skulle jag säga att: Han är ganska rädd, gillar inte när folk slåss och
men han är snäll och en bra vän.


Filippa om slutet.

Jagt tycker att både boken och filmen hade ett bra slut..?



/Filippa

Filip om Ändringar...

Ändring..
Jag tycker att själva historien och sättet författaren har skrivit på är jättebra och fångande så i stort sätt inga ändringar. I slutet så slutar boken på ett sätt som gör att man vill läsa mer och veta mer. Jag vet inte om det skulle blivit bättre att berätta vad som hände efteråt eller att det blir bäst så som det är.

Filippa om ändringar.

Tycker inte att det behövs några ändringar..



/Filippa

Filip om Budskapet...

Budskapet...
Jag tror att budskapet med boken var att få folk att förstå hur tufft vissa barn har det. För liknande mobbning finns fortfarande idag. Det Jan även ville få fram var att man ska våga stå på sig och säga emot folk när man vet att andra gör fel!

Filippa om bokens budskap.

Jag tror att bokens budskap måste vara något mot våld m.m. ELLER? -_—



/Filippa

Filippa om Pierre.

Pierre är Eriks rumskamrat på internatet. De blir goda vänner och Pierre hjälper Erik med random saker, som matematik m.m. ^^
Pierre uttalas Pjär, för er som inte visste det. ((x





/Filippa

Filippa om skolan.

Beskriver en person från den gamla skolan.. :P
Geten är en weird musiklärare som.. typ slår eleverna med sin pekpinne om dem gör fel. Det är dels hans tjänst att Erik blir relegerad från Läroverket och får börja på internatet (whatever det nu heter ^^) istället. Erik, och ett antal andra tycker att han liknar en get. Smeknamnet får han under en lektion. Erik hade gjort någonting dumt (vilket jag inte mins vad det var) och Geten kom springandes med pekpinnen för att slå Erik med den. Erik hade tagit emot den med handen och hotat Geten. Det var ett av skälen till att han blev relegerad.


/Filippa

NiKlAs FrÅgA sJu

Jag tyckte att slutet var bra, och han skulle resa till Tyskland och träffa Pierre, och sen åka till Finland å träffa den finska servitrisen. Den var skönt att Pappan blev spöad i slutet, (kanske) du kanske han vet hur det känns att bli slagen

Therese skriver om slutet..

Efter att Erik under slutet får sin hämd mot sin far så tror jag att han får ett mycket lyckligare liv.
Hans pappa får nog mer respekt mot Erik och förstår att det som han har gjort är fel. Men trots att alla
i familjen får leva lyckligt osv.. så tror jag inte att Erik kommer bo kvar hemma.  Erik kommer nog
att flytta upp till Finland och till hans kärlek där dom får bo i sitt egna hus och får sina egna barn.
Jag tror att det slutar bra men att Erik fortfarande inte kan förlåta sin pappa på riktigt efter allt han har gjort.

Ellss MedPäls om skolan n_n

Skolan som Erik börjar på heter Stjernsberg. Det är en internatskola owo.
Skolan verkar ganska bra, de har bra lärare och intressanta lektioner. Det som gör skolan så 'hemsk' är det där om kamratuppfostran. :P - Om de hade liksom, tagit bort kamratuppfostran hade det vart en awesome skola c:
Kamratuppfostran innebär att de äldre eleverna 'lär upp' de yngre eleverna. Inte så rättvist system dock, de yngre eleverna måste typ passa upp de äldre. Putsa deras skor och sånt :c
Lärarna får inte lägga sig i kamratuppfostran.. c:

På skolan finns något som heter "Rutan". Om man blir utmanad på en duell (XD) i rutan måste man acceptera, annars blir man kallad för råtta resten av tiden man går på Stjernsberg :c - I rutan är allt tillåtet. Folk brukar stå och heja på folk som ... duellerar i rutan XD - Det är alltid de yngre eleverna som förlorar (Erik är undantaget). De yngre eleverna får möta två äldre elever, så de är ganska chanslösa. FAST. Erik är så pass pro på att slåss så han vann, fast han är det enda undantaget.
... Sjuksyster får mycket att göra :c

På skolan finns även något som kallas "rådet". De är som en partisk domstol, eller något. :<
Rådet består av, som jag har fattat det, fjärderingare. Jag TROR att alla i rådet är fjärderingare. Det är en domare och hans män eller något :<
Folk blir kallade till rådet när de har gjort något som, enligt rådet, är fel. Erik blir t.e.x kallad till rådet när han vägrar peppisar, och när han blir anklagad för att ha misshandlat en rådsmedlem. Om man blir dömd får man olika långt straffarbete. Straffarbete kan vara att gräva hål (lol), putsa skor och sånt. :p
Folk som har fått straffarbete brukar ofta charma till sig de bästa jobben XD ingen vill ha skitjobben, jao.


... Detta var allt för mig. Tjollahopp.

NiKlAs FrÅgA sEx

Jag tyckte det skulle vara bra om mamman skulle lagt sig i mer för hon är väldigt tyst av sig. Och jag tycker att Pierre inte skulle slutat och istället ge tillbaka som Erik gjorde i slutet mot alla rådisarna fast och inte avslöja att det var han. Erik skulle varit med i ringen fler gånger och spöat fler orättsvisa rådisar

Filip om Skolan...

Det finns så mycket skillnader mellan Stjernsberg och Sörgården. Det skulle vara en utmaning att hitta några likheter mellan skolorna för allt är helt annorlunda. Kamratuppfostring, Att lärarna inte bryr sig om vad som händer, Att det finns platser där det är tillåtet att slåss, Att det finns bordschefer i matsalen som straffar de yngre för någon helt osannolik förklaring, Att det fanns ett råd där som kunde bestämma och göra nästan vad som helst, ja listan kan hålla på hur länge som helst. Det går inte att beskriva som något annat än ett rent helvette för ungdomar!

Filippa om farsan.

Om Eriks farsa dårå..

Eriks farsa är kort sagt en psykopat som älskar att slå ned sin son tills blodet sprutar (?! xD). Han är rätt ond, men Erik får sin revansch på farsan i slutet (alltså slut-slutet, inte typ näst eller näst-näst sista sidan, utan vid bokens sista ord förklarar dem att han skall påbörja revanschen på sin cp:ade farsgubbe. ^^).
Det var allt.




/Filippa

Therese skriver om ändringar..

Om jag hade fått vara med Jan för att skriva denna boken hade jag nog låtit honom skriva ganska mycket.  Han är ju en riktig författare så tror att han hade varit lite bättre på att skriva och hitta på än vad jag själv är. Om det skulle vara något som jag skulle vilja ändra så hade jag velat att den var lite längre och att han fick träffa sin kärlek och hans mamma mycket mer. Men kanske är det just att man inte får det som gör att man blir mer sugen
på att läsa nästa bok om det nu hade funnits. Och kanske är det just att man inte ska få veta slutet utan att man ska tänka mer själv om vad som hände som Jan vill..

Linnea om slutet

Slutet kan ses på olika sett, det var ett slut som hade kunnat hända på riktigt men inte ett som jag skulle vilja läsa. Det var ju bra att han sa emot sin pappa men han borde inte slagit honom eller det vet jag inte om han gjorde men jag antar det. Det blev hans hämnd av allt det hans pappa gjort för honom alla dessa år.

Personligen tycker jag att det och när han följde efter Silverhielm var det sämsta i hela boken. På Silverhielm hämnades han men på pappan tyckte jag att han gick för långt. Han sjönk ner till hans nivå.


Linnea om mamman

Mamman kan framstå som en feg person som inte vågar göra något när Erik blir slagen av sin pappa, det ska nog framstå så att hon är feg.

Jag tror att hon är feg men väldigt smart, hon vet att hon borde skicka i väg Erik för att undslippa mer bråk mellan honom och pappan men hon vet även riskerna om Erik är borta kan han börja slå henne istället för men hon skickar iväg honom även om det kan bli så här. Hon är även rädd för vad sin man kan göra när Erik är hemma om hon försvarar honom då. Så hon spelar på sitt piano och hoppas att allt ska bli bättre.


Elsa skriver...

Erik

Erik är extremt lojal mot sina vänner och står för vad han tycker. Han försvarar sig själv och sina vänner när det behövs, så gott han kan.

Innan han kom till internatskolan Stjärnsberg slogs han hela tiden, och blev därför relegerad. Han gillar inte sitt gamla liv och försöker därför ändra sig genom att inte slåss mer.

Han har en långsiktig plan om att hålla en låg profil, ta studenten, komma in på ett bra gymnasium och sedan bli advokat.

Den idén håller inte särskilt länge. På skolans årliga friidrottstävling vinner Erik flera grenar, det är hans första misstag.

På Stjärnsberg gäller det att vara osynlig och göra som man blir tillsagd, även om man blir behandlad som en hög med skit. Det är något Erik har väldigt svårt för, och det är hans andra misstag. Han gör hellre straffarbete varje helg än att putsa fjärderingarnas skor.

 

Jag förstår verkligen hur han tänker och det är bra att han kan stå för sin sak och fortsätter stå emot fjärderingarna, till och med efter det att dom får Marja (den finska servitrisen som Erik gillar) sparkad, eller att dom slår Pierre gul och blå tills han tillslut måste byta skola.


Pierre

Pierre utvecklas väldigt mycket under två åren som boken utspelar sig. Han går från att vara en osynlig nörd till våga göra uppror mot ”rådisarna”.

Han är precis som Erik, mycket lojal mot sina vänner. Men det är precis det som får honom i trubbel.

Vänskapen med Erik kostar honom mycket, både fysiskt och psykiskt. Men tack vare det, ser han livet på ett helt annat sett än förut. Pierre kan inte slåss som Erik, men han försöker använda sina kunskaper som nörd, och hjälpa Erik i kampen mot rådisarna, även om han inte klarar det ända till slutet.

 

Jag kan förstå hans agerande, även om han ibland handlar ganska dumdristigt.


Eriks mamma

Precis som Erik är hans mamma ett offer för pappans aggressivitet. I början av boken vågar hon inte säga ett ord när farsan slår Erik ”nosslaget” eller ens när han piskar honom efter middagen varje dag. Istället spelar hon piano för att slippa höra när farsan bara slår och slår Erik.

Trots att mamman kan framstå svag eller feg försöker hon göra så gott hon kan för att Erik ska få en bra utbildning och säljer därför så mycket möbler från deras lägenhet hon kan, utan sin mans vetskap, för att Erik ska kunna gå på internatskolan Stjärnsberg.

Det är inte förrän i slutet av boken som hon vågar säga emot farsan, mest för att Erik äntligen reser sig och slår tillbaka.

 

Trots att mamman kan framstå som svag eller feg sympatiserar jag med henne och förstår varför hon agerar som hon gör. Hon är, som sagt, precis som Erik ett offer för farsan.


Kelly om slutet...

Jo jag tycker det var bra att Erik äntligen vågade säga emot pappan, istället för att ta emot stryk hela sitt liv och det vill man ju inte. Därefter tror jag att Pappan inte kommer slå Erik och hans bror längre efter det som har hänt. Och så var det om slutet när Erik träffade Silverhielm och där kunde han döda honom i skogen. Fast han är inte en sån som vill skada människor.



Kelly om någon ändring i boken...

Jo att mamman skulle vart modigare och sagt till pappan istället för att se sina barn bli misshandlade. Vilken mamma vill att sina barn ska bli misshandlade av en styvpappa? Det är ju liksom inte deras riktiga pappa. Annars är den väll bra som den är.

Kelly om bokens budskap...

Budskapet i boken handlar väll mest om att våld löser inget och att i många skolor så misshandlar elever fortfarande varandra, när lärarna inte ser dem. Om man blir tex mobbad så är det ju bäst att man berättar det för någon. Budskapet handlar ju också om att våga säga emot folk och att inte ge upp. Jag tror Jan Guillou menade också när han skrev denna boken, att själva hela handlingen i boken händer fortfarande människor nu/eller har hänt som Erik.

Kelly om skolan...

I den första skolan Erik gick på, där brydde han sig inte alls om sina betyg och istället kom han&sitt gäng med i mycket bråk. Därefter bestämde hans mamma sig för att skicka honom till internatskolan Stjernsberg, för att hjälpa honom bli en bättre person och så klart för att komma undan från pappan. När han kom dit, så var hans enda vän Pierre och han Pierre gillar ju inte att hamna i bråk och han är en slags "plugghäst". Jag tycker att det var bra att Erik hamnade i den skolan, för att där lärde han ju känna Pierre och började bry sig mer om sina betyg. Han fick näst bäst betyg i klassen efter Pierre. Det dåliga med den skolan är att lärarna inte bryr sig om eleverna. Där är det dem äldsta eleverna på skolan som bestämmer och sitter i rådet. Jag själv skulle aldrig vilja gå på den skolan. Jämlikheten med de båda skolorna är ju att det eleverna på de båda skolorna bråkar mycket.

Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Pierre: Är en tjock liten pojke. Han är en smart liten flicka,
han har jättebra betyg och är typ snäll.

Ellss MedPäls beskriver mamman

Eriks mamma, skulle jag gissa på, är någonstans mellan 30-40 år. Hon bor med Erik, Eriks pappa och hennes son (Eriks bror). Eriks pappa, behandlar inte Erik på något bra sätt, om man ska säga så :P. Mamman skulle vilja hjälpa Erik, men hon vågar inte, jag tror hon är lite rädd för "farsan". Genom hela boken är hon rätt tyst, hon säger inte så mycket >-< - Erik hör henne ibland spela Chopin på piano, så jag antar att hon gillar att spela piano. O.o
Man får inte veta så mycket om mamman, men det jag skrev här ovanför ^ var det jag kunde skrapa ihop... XD TJOFLÖJT HEJDÅ.

Elsa skriver...

Skolan

Det är stor skillnad mellan eleverna på realskolan och gymnasieeleverna, men alla måste passa in i systemet.

Stjärnsberg har bra lärare och man får en bra utbildning, men man slutar skolan som ett svin.

På internatskolan finns ingen jämlikhet. Eleverna bildar en pyramid, med en tydlig elit. I botten finns nybörjarna och i toppen ”rådisarna”. Det är svårt att påverka systemet.

Alla är rädda, även de i toppen av pyramiden måste anpassa sig och lyda rådet. Alla vill höra till flocken. Det är mer skrämmande att vara utanför och inte ha några vänner än att följa strömmen, även om man vet att det är fel. Även lärarna är rädda och ser mellan fingrarna när elever blir slagna och trakasserade.

 

Dagens skola

Det här systemet förekommer inte lika öppet i dagens skola som det gjorde då. Samma roller kan finnas i en klass även idag, men kanske inte lika tydligt. Det finns alltid personer som Silverhielm, som styr och andra som hänger med. Sen finns personer som blir mobbade, ibland går det till och med så långt att dom tar sitt liv.

Och lärarna kan än idag se mellan fingrarna, tyvärr.



Kelly beskriver Pierre...

Pierre är bästis med Erik. Han är den lunga, snälla typen som försöker undviker bråk. Pierre är tjock och har glasögon. Han är också en så kallad "plugghäst" och kommer från en rik familj. Han gillar inte att sticka ut som Erik. Hans utveckling från boken är nog, när han började lära känna Erik och då började han våga fatta egna beslut och bli lite modigare.

Therese skriver om budskapet

Det som Jan Guillou vill få fram med denna boken tror jag är att det fortfarande finns skolor somhar det såhär och där barn får kämpa hela tiden om att inte få bli slagna. Framförallt tror jag att han villefå fram att ingenting löser sig med våld. Det tror jag inte heller och jag vet att det är många som håller med mig.Men trorts detta är det faktiskt otroligt många som inte håller med, och som dagligen slår sina barn och skickar sina barn till sådana här skolor.

Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Mamma: är en ganska tyst person, för hon är rädd för
pappan och vågar inte säga ifrån. Hon röker ganska mycket...
Och har sina ciggaretter finfin liten låda.
Hon spelar piano och hon är typ ganska duktig på det.
Hon tycker att det är fel när pappan slår Erik.

NiKlAs FrÅgA fEm

Jag tycker att bokens budskap är att man ska inte slå barn, våld löser inget, och det fel att bara låta det va, man säga till nån person som förstår en t.ex polis eller nån annan om man blir mobbad

Linnea om Pierre

Pierre är från början en ”plugghäst”, han är fortfarande det när Erik börjar på skolan och dem blir rumskamrater. Ingen trodde nog att Erik skulle kunna få med Pierre i sina ”protester” men när dem har övningen med Bävern (Tosse Berg), gymnastikläraren så vägrar han göra den för att den är dum och i krig går det inte till så på riktigt. Innan han byter skola håller rådisarna på och ”skadar” honom och han får inte slå tillbaka för då blir han relegerad. Det enda sättet man kan slå en rådis på är i rutan och då går dem ofta in två och två så det är sällan man vinner över dem ensam. (Erik var ett undantag).

Jag tycker han höll ut länge med rådisarna han klarade det nog längre än dem flesta och man förstår varför han flyr från skolan. Om man bara ska beskriva honom med några ord säger jag att han är lugn och kanske lite blyg och han försöker verkligen hjälpa Erik utan att själv hamna i bråk.


Filip om Silverhielm...

Silverhielm...
Silverhielm verkar enligt mig vara väldigt rädd och feg. Han har tidigare varit bland de som blev terroriserade och plågade på Stjernsberg när de var yngre. Han har fått uppfattningen att det måste vara så på skolan och försöker därför bli likadan själv. När Eroik kommer till skolan blir han såklart väldigt förvånad. Det hade aldrig varit så att någon yngre hade slagit ner nån av de äldre eller att någon av de yngre vägrat till att ta vissa straff eller liknande. Därför blev han väldigt rädd för Erik.

Mangeee! Om Slutet!

Jag tycker att slutet var bra och jag tyckte om när Erik träffa Silverhielm i skogen och sa att han skulle döda honom. Där kändes det som om Erik hämnades. Jag tror att Erik kommer att bli en advokat.

Therese skriver om skolan..

Stjärnsbergs skolan som Erik går på tycker jag är en skola som inte borde få finnas. Visst är det väl bra att de som är älst på en skola borde få bestämma, eftersom de borde vara de som är mest mogna. Men i detta fallet verkar det verkligen inte vara så. Det värsta är att lärarna inte ens låtsas bry sig. Under tillexempel klosternatten går lärarna och lägger sig under sina täcken och låtsas som om det inte finns. Det finns till och med de lärare som lyssnar på vad deras elever säger åt de och gör tjänster åt de.

Om jag hade haft ett barn som gick på skolan och jag fick reda på vad som hände där hade jag genast tagit hem honom eller henne. Jag tror framförallt att ens självbild förstörs och att ens själv självförtroende sjunker väldigt mycket!

 


Linnea om ändringen

Jag vill egentligen inte ändra så mycket med boken för att om man hade gjort det hade det blivit en helt annan bok, men framför allt vill jag ändra på dem sista kanske 50 sidorna.

När Pierre slutar för att han var den figuren jag gillade mest i hela boken, vissa säger att Erik var den modiga men själv tycker jag att det var Pierre som var den modiga och ”starka”. Han borde varit kvar och hjälpt till att sätta rådet på plats.

 

När han utpressar pappan, detta är egentligen inte så mycket man vill ändra på men Erik borde inte vilja skada sin pappa då sjunker han bara ner till hans nivå. Det borde nästan räckt med att han skrämde pappan men detta är väll hur Jan ville skriva sin bok.


Mangeee! Om Slutet!

Jag tycker att slutet var bra och jag tyckte om när Erik träffa Silverhielm i skogen och sa att han skulle döda honom. Där kändes det som om Erik hämnades. Det var också

Ellss MedPäls beskriver Pierre

Pierre är en kille på 14 år. Han tillhör en rik familj (XD). Han är tjock, har glasögon och kort hår. Han är något man skulle kunna kalla en "plugghäst". Han var bäst i klassen, så länge han gick där :P - Pierre är inte alls lika modig som Erik (inte i början, men med tiden blir han modigare och modigare :3), och han kan inte slåss lika bra som Erik heller. XD - Pierre är snäll, och hjälpsam och ja.. :P
På stjernsberg blir han inte lika "utsatt" som de andra (i alla fall i början) för de tycker inte det är lönt att spendera tid på honom. Men när han börjar hänga med Erik ger de sig på honom (för de inte vågar ge sig på Erik?)
Detta var en finfin beskrivning av Pierre. Hejhopp.


Vera skriver...

Erik

Erik är en väldigt modig person som kan göra nästan vad som helst för att rättvisa Stjärnsberg. Han är ganska lång och väldigt stark, tack vare sin simträning och styrketräning. Erik är väldigt bra att slåss för att han är van vid att stryk av sin pappa. Han har lärt sig att räkna ut alla slag en sekund innan hans pappa utför dem. Erik blir straffad av sin pappa för ingenting, och blir slagen med antingenhundpiskaneller med en klädborste. Erik vet att om han skriker och sprattlar när hans pappa slår honom blir pappan upphetsad och slår honom ännu längre och hårdare. Erik har lärt sig hur han ska göra för att ignorera smärta.

Erik är som sagt bra att slåss men han hatar att använda våld, även om han måste göra det Stjärnsberg.

När Erik gick i skolan Läroverket struntade han i betygen och sitt omdöme, även om han egentligen är väldigt intelligent. Senare när han går Stjärnsberg får han näst bäst betyg i klassen, efter Pierre.

Erik har brunt hår och gråblå ögon. När han börjar Stjärnsberg framgår det att han har en rak näsa, men efter alla slagsmål internatskolan antar jag att hans näsa inte är rak längre.

 

När Erik börjar Stjärnsberg hade han inte tänkt sig att han skulle behöva slå någon, men det tvingas han ju att göra ändå.

Erik utvecklas egentligen inte under åren internatskolan, utan tänker i stort sett samma sätt tiden, vilket kanske är positivt i en sådan tuff miljö.

Men om man jämför med början av boken då han slåss hela tiden och med slutet så märker man att han utvecklats mycket och kommer verkligen inte att slåss mer.

 

Eriks mamma

Eriks mamma gör allt hon kan för att hjälpa Erik, därför skickar hon honom till Stjärnsberg. Hon har inget jobb, därför är hon gift med Eriks pappa som försörjer henne och familjen. Egentligen tycker hon inte alls om Eriks pappa, eller det han gör mot Erik.

Eriks mamma är ganska lång och smal, och hon har samma bruna hår som Erik.

 

Eriks mamma utvecklas inte heller så mycket medan Erik är på Stjärnsberg. Hon är rädd för sin man och kan inte hindra honom från att slå Erik. Efter att Erik slagit pappan så undrar jag vad hon gör.

 

Silverhielm

Silverhielm är lång och smal. Han är ganska stark, och han är snabb, för han får vara med i skolans friidrottslag. Silverhielm kan slåss hyfsat men inte lika bra som Erik.

Han är besatt av makt och gör vad som helst för att få Erik att lyda honom, vilket Erik inte gör.

Silverhielms föräldrar är elaka mot honom och har satt en stor press på honom som han inte klarar av, det är det som gör honom elak, för om han inte lyckas i skolan och i resten av hans liv, så vill han inte att någon annan ska göra det.

 

Under tiden på Stjärnsberg blir Silverhielm bara galnare och argare för varje gång som Erik trotsar honom. Till skillnad från Erik har Silverhielm några kompisar som hjälper honom och försvarar honom. Utan dem hade Silverhielm inte varit så kaxig, såklart.

Silverhielms straff från Erik i slutet av boken förtjänade verkligen Silverhielm.


Linnea om Erik

Erik är en person som är uppvuxen med våld i hemmet eftersom hans pappa slår honom varje dag med olika ”redskap”. Han vågar inte säga emot för att det kanske kan bli något värre då. På sin första skola, läroverket så används våld och Erik själv använder det mycket där tillsammans med sitt gäng som bland annat fyrtornet är med i.

När han blir relegerad och börjar på en internat skola vill han inte slåss längre. Det var innan han visste hur denna skolan fungerade med kamrat uppfostran. Erik blev snabbt offer #1 för att han var den ända som vågar säga emot rådisarna och dem äldre eleverna. Han är modig att våga det och att säga emot dem och han tror säkert att han inte blir som alla andra som slåss sin pappa och rådisarna t.ex.

Det är det han blir, han ändras från början av boken men jag är inte säker på om det är till något bättre.


Mangeee! Om Ändringen

Jag tycker att Eriks mamma kunde hjälpt Erik om hon inte gillade det våldet som pappan gjorde mot honom! Annars tycker jag att boken itne ska ändras.

Axel F Ändring

Jag vet inte riktigt vad man kunde ändra i boken. Boken är bra som den är.

Mangeee! Om Budskapet!

Bokens budskap är att inget löser sig genom våld och att man inte ska slå dom som e yngre!

Filip om Mamman

Mamman...
Eriks mamma lever just som Erik i ett tufft liv. Hon har behövt leva med att höra sin egen make terrorisera och misshandla deras egen son. Hon verkar vara en väldigt smart mamma som bryr sig väldigt mycket om Erik. Det var mamman som gav Erik chansen att sticka iväg till Stjernsberg för att hon ville att han någon gång skulle bli en bra och vis man med ett bra jobb.

Silverhielm

Silverhielm är den person enligt mig som är fegast. Om man nu "behöver" slå en person kan man väl göra det själv. Inte ta med sig 8 andra killar för att slåss mot en yngre. Nu är ju Erik en ganska stor kille för sin  ålder men tycker fortfarande att det är precis  lika fegt. Men trots allt bråk tycker jag faktiskt att det är bra att allt händer. Att Erik för första gången gör motstånd är nog nyttigt för Silverhielm och att Erik viskar saker och sådant gör honom ännu mer stressad. Jag tror bara att han förstår mer av att det han gör faktiskt är fel!
/ Therese

NiKlAs FrÅgA fYrA

jag tycker skolan är dålig på grund av att lärarna bryrs sig inte om om barnen blir nerslagna, om dom får åka till sjukhus ska dom säga att dom fall ner för en trappa eller nåt. Sen har dom en ruta där dom sätter igång fighter som kan bli brutala, så om jag fick börja i vilken skolan som helst skulle det här bli den sista skolan jag skulle välja

Sofie om slutet

Jag tyckte att slutet var ganska bra. Det var bra hur han hotade Silverhielm så att han kanske inte skulle slå yngre lika mycket. Efter att Erik lämnat skolan och åkt hem tror jag han skulle leva sitt liv helt utan våld. Jag tror han skulle ha ett bra liv efter detta. Han skulle slippa att bli hotad och bli slagen varje dag. Kanske han skulle åka iväg och träffa både Pierre och Marja att dom fortfarande var vänner.


Sofie om bokens budskap

Vad jag tror att själva budskapet med boken är att man måste våga stå upp för sig själv och säga vad man tycker. Att man måste vara stark och inte ge upp. Sen tror jag att Jan Guillou kanske även vill visa för alla att våld förekommer för ofta och att barn än idag har det svårt och ofta blir slagna. Att folk borde tänka på det mer och försöka hjälpa till lite mer.


Sofie skriver..

Om man skulle ändra någonting i boken så skulle boken inte vara samma bok eller vad man kan säga. Om Erik inte hade blivit slagen hade inte boken påverkat människor på samma sätt och då skulle den inte fått lika mycket uppmärksamhet. Ifall jag skulle ändrat något i boken skulle det i så fall vara skolsystemet och hur de behandlade varandra. Det är aldrig okej att använda våld. Men de äldre elever tänkte inte på det.


Sofie om Erik

I sin första skola var det mycket bråk runt Erik. Han var den som var starkast och slogs mycket. Kan bero på att hans hemska uppväxt och han ville få ut sin ilska på något. När han blev relegerad från sin första skola ville han aldrig slåss igen men det lyckades han inte med särskilt länge med för på Stjärnsberg har dom ett system som där eleverna bestämmer istället för lärarna.

 

Jag tycker Erik har utvecklats mycket under boken. Först var han  en kille som håller allting inom sig och använder våld i och utanför skolan. Under tiden blir han en kille som står för det han tror på och får en riktig vän som han kan prata med. Han får lära sig att hantera sina problem på andra sätt. Jag tror att Pierre hade ett stort inflytande på Erik och hur han utvecklades. Pierre är den lugna typen som vill hålla sig undan allt bråk som kan visa Erik att det finns ingen nytta i att slåss.


Sofie om Pierre

Pierre är Eriks rumskamrat på Stjärnsberg. Dom bor tillsammans i några år och lär känna varandra mer och mer. I början av boken ser jag honom som en plugghäst som höll sig undan allt våld och lydde rådet men när han träffat Erik förändrades han lite. Han vågar stå upp för sig själv och säga emot mer. Han är alltså en snäll kille som man kan lita på som kan hålla hemligheter men han är ändå lite feg. Tillskillnad från Erik är han  lugn och gillar inte att sticka ut i mängden eller att slåss.


Sofie om pappan

Stackars Erik som har en pappa som han! Enligt mig tycker jag att pappan uttrycker sina åsikter på ett dåligt sätt. Han tar ut de på Erik som inte har gjort någonting fel. Jag tror inte att pappan  bryr sig om andra utan bara om sig själv. Pappan förändras inte någonting alls i bokens gång tycker jag. Eftersom han slår fortfarande Erik i början som i slut. Jag tror att det beror på att pappan hade en lika hemsk uppväxt och blev slagen hemma precis som Erik. Tyvärr så vågar mamman inte säga emot eller stoppa honom från att slå Erik.


Dana om slutet

Jag tycker att slutet var bra. Erik har visat sina stor förändringar i boken. Man fick följa med om väldigt mycket. Erik bevisade till slut alla att han varken var som hans pappa eller Silverheilm. Det slutade till slut med att pappan satt i fängelse och Pierre flyddefrån skolan för att följa sin dröm.

Dana skriver om budskapet

Jag tror att Jan Guillo försöker hörklara och beskriva ganska mycket beskriva sitt förflutna! Skolan han gick i och pappan han fick leva med! I Sverige finns det lyckligtvis inte så mycket barnmisshandel för det är ju olagligt självklart. Men våld förekommer för ofta! Både bland barn, ungdomar och vuxna! Men han vill säkert förklara att man måste vara stark och inte ge upp för sin rätt, sammtidigt som man inte aldtid ska behöva annvända våld.

¡Frehj™ om Erik! [1]

¿Får Frehj skriva litet om Erik (huvudsnubben) kanske? c,
Åkej, Erik, 14 år, är som sagt huvudpersonen i Ondskan. Han är våldsam, i början i alla fall. ^^ Sedan försöker han lägga ned våldet då han ändå skall byta skola.
Tycker att det är synd att Erik försöker lägga ned våldet... han passar som våldsam galning. (.
Man får följa Erik från att han är 14 till 16 år. <8
I alla fall, jag brukar tycka extra mycket om slagsmålsscenerna... kalla mig psykopat, men jag gillar våld. c,
Endast Frehj får använda bilden. -.-

NiKlAs FrÅgA tRe

Pierre är bra kompis som är snäll och smart, men han blir illa behandlad i slutet. Och tillslut byter han skola till en i tyskland. Många lärare blev lessna när han bytta skola och blev Erik också

dana om skolan

Jag tycker att internatskolan som Erik tas in till är alldeldes för hemskt! Där oppkommer ofta "kamrat uppfostran" som är alldeldes för dumt! Lärarna är inte så bra fär dom hindrar eller "ser" inte slaggsmålden tyvärr! Annars så tyckar jag att själva skolan är bra!

Kelly beskriver pappan...

Farsan är en hemsk människa han misshandlar barnen, för ett litet fel så slår han dem bara. Han har inte direkt förändrats under hela boken, men på slutet så är han väldigt rädd för Erik när han säger emot honom. Han tar ut sin ilska på barnen kanske bara för att det har också hänt honom under hans barndom. Kanske tycker han att det är orättvist att han inte fick en bra barndom, så det är nog därför han misshandlar Erik och hans bror, så dem ska uppleva samma sak. Mamman är alldeles för feg för att säga emot honom och istället skickar hon Erik till Stjärnsberg.

Ellss MedPäls beskriver Erik.

Erik är en 14-årig kille som bor med sin mamma, (styv)pappa och lillebror. Han är väldigt modig av sig, förmodligen på grund av sin tuffa uppväxt. I början av boken går Erik på läroverket där han umngås med sitt 'gäng', så att säga. Man kan säga att gänget är typ "tuffa gänget" (XD). Erik vill egentligen inte vara med i det här gänget, men hellre hänger han med dem än att vara ensam. Erik kan slåss, om man säger så (XD), men som jag uppfattar det, hatar han att slåss. När han börjar på Stjärnsberg hoppas han kunna lägga den gamla Erik åt sidan och bli den nya Erik XD (Eller vad man ska säga)... Han vill helst undvika våld (vilket inte lyckas. lol).

Ja, detta var min überfina beskrivning av Erik. Tjoflöjt, hejdå.

EMIL!!!!!!!

Slutet
Jag tycker att slutet är rättså rimligt med tanke på vad han her fått utstå. Hans pappa fick antagligen regält med stryck  av erik. Erik kallade jhonom även för ondskan...

Linnea om bokens budskap.

 

Bokens budskap:

Jag tror att Jan Guillo försöker förklara sitt liv som han ser det nu i efterhand med denna boken. Här i Sverige tror vi inte att sånt här finns vi tänker sällan på hur dåligt vissa personer har det och hur mycket vissa personer behöver hjälp. I andra länder som Uzbekistan krigar man och mannen i huset kan slå sin fru och sina barn.

Det han försöker få fram med boken tror jag är att våld förekommer oftare än man tror och att ingenting löser sig med det, men det var ju även att alla är olika vissa kan säga emot och andra inte, vissa måste använda våld för att uttrycka sina känslor andra inte.

 

 


Filip Beskriver Erik...

Erik...
Erik är en kille som i början av berättelsen lever i ett djupt plågeri under dagarna i en hemsk skola. Erik var en omogen kille som hela tiden var i slagsmål. Han var väldigt duktig på att slåss och var väldigt kaxig så därför blev hans kompisar och alla andra rädda för honom. Detta gjorde till slut att han blev tvungen att byta skola. När han kom till Stjärnsberg fick han däremot en helt annan syn på hur en skola kan se ut och vara. Han ändrar på sig själv helt och mognar. Folk bråkar med honom hela tiden men han lyckas ändå att lugna sig tillräckligt mycket för att inte bryta mot skolans regler och bli relegerad. Hans beslutsamhet gör att han håller sina vilda känslor inom sig ända till slutet då han får sin hämnd.

Mangeee!

Erik är en modig kille och han kämpar för allt han står för. När Erik kommer till Stjernsberg så hoppas han på att han ska slippa våldet som han hade på sin förra skola men endå så dras han in i det när han börjar stå upp mot Silverhielm. När han ska träffa rådet för att få ett straff så bryr han sig inte och han skaffar sig lördagssöndagar i arrest tills han ska gå ut skolan.

Amanda, Amanda, Amanda... osv.

Erik: Är en 14 årig pojke. -.-'
Han mår ju typ inte bra, han mår ju typ dåligt. Han blir slagen och illa behandlad... :c
Han typ bryr sig om rättvisa och är lite bestämd. Han är en bra kompis och, ah.
Ehm... ^^
Han går ju typ på Stjärnsberg, han bil typ mobbad. :s

//Imindi.

NiKlAs FrÅgA tVå

Mamman gillar Erik som han är är, och hon tycker att styvpappan behandlar Erik dåligt. Hon röker och kan spela piano ganska bra, Hon gillar Erik och blir glad när han kommer hem.
P.S Han skrev inte så mycket om mamman.

Dana om pappan

Eriks pappa är en riktigt hämsk papppa! Han använder ofta våld mot sin styvson! Han använder faktist våld mot väldigt många nära och kära. Han straffar Erik för väldigt så saker! Mamman är tyvärr för feg för att våga säga emot honom.

DANIEL!!ÄNDRING I BOKEN!!

Om jag kunde vara i ''berättelsen'' och ändra på nått, så skulle jag ändra på skolan. Jag skulle ta bort de våldsamma, o ta bort kamratuppfostran . Jag skulle fixa ordning . För skolan skulle vara mycket bättre om de inte va så mycket våld!

DANIEL!! BOKENS budskap

jag tyckte att boken hade ett ganska tydligt budskap. Budskapet (som jag tycker de va) va att man ska aldrig sluta kämpa, alltid försöka att klara igenom de svåra, Backa aldrig ifrån din åsikt, om du tycker de e sant. Ett budskap jag hörde, passar in i boken : ''enda gången jag backar, är när jag tar sats'' .. De citatet passar bra in på boken!

Kelly beskriver Erik...

Erik är en kille som vågar säga emot. De flesta vågar inte säga emot som han. Hans utveckling är ju från att, när han gick i förra skolan så var han väldig tuff med sitt gäng. För att hans farsa har misshandlat honom hemma så det är nog därför han är sån. Sen när han började i internatskolan, så ändrades saker han började lära känna Pierre och sen allra sist våga säga emot sin farsa.

dana om Pierre

Pierre är en väldigt smart och snäll kille! Han är rummskompis med Erik och senare i boken blir dom även bästa kompisar! Men eftersom att Erik inte är så bra vän med rådisaran så därför blir Pierre ganska ofta inblandad i bråken! Men Pierre är inte så stark eller så bla på att slås så han får istället sa smällen med han får inte stänga minnen!

DANIEL!! SKOLAN!!

Stjernberg skolan är riktigt hemsk, tycker jag. De har en ''kamrat uppfostran'' som är löjlig, att de äldra ska klå upp de mindre för att de ska lära sig bättre? hemskt. Men de är en lyxig skola, och de flesta barnen försöker hålla sig ur trubbel, och njuta av de skolan kan erbjuda/lära. Rektorn är lite dum, han förstår inte vad som händer vid skolan. Han kan inte ''se'' våldet, som händer ''agrivisiteten'' som uppstår bland eleverna..

John om Pappan

Eriks Pappa var sinnesjuk. Han använde våld för att få som han ville i huset. Och han tar ut all sin ilska på sina nära och kära. Han gör så att Eriks liv blir mycket vålsamt och smärtsamt. Han använder piskor och andra saker för att straffa Erik för det minsta lila fel han gör. Mamman är alldelles för feg för att göra något för att lla är rädda för honom.

NiKlAs FrÅgA eTt

Erik är en bestämd person som gillar rättvisa, och han är våldsam och sjysst kompis. han kan ta smällar utan att bli rädd och kan bli väldigt bra advokat. han var bra i skolan och gjorde allt han kunde för att rådisarna skulle sluta mobba Pierre.

EMIL!!!!!!

6: ändring
Om jag ska änra något i boken så är det att Erik tar åt sig alt rådisarna gör. Tex när dom slänger in en hink med avfall i  Eriks och Pirres rum, och då blir bara Erik argare på Silverheim.

Erik

Erik är 14 år. Han får stryk av sin pappa varje dag och även i skolan får han stryk av eleverna. Han har en lillebror som hjälper till så att Erik får extra stryk på natten han kommer in i Eriks rum och så börjar han gråta så kommer pappa in och ger honom massor av rapp. Ibland så kan han inte gå till skolan för att han blivit slådd av sin pappa.
// Dorian

DANIEL, UTVECKLING, ERIK!!!!:DDDD

Nu när jag har läst boken , så kan jag se klart att Erik har förändras mycket. I början va han en bråkstake , en mobbare, ledare av ett gäng. När han kommer till stjernberg, så förändras allt!, Han blir snällare, mer Ovåldsam, och en gladare människa!, men när rådisarna började ställa till för han, så blev det lite svajjigt. Han började använda våld. Men helst ville han inte. Vi slutet så hittade han sin, eviga kärlek!

Mangeee!

Eriks pappa är väldigt konstig. Han tar nästan alltid in Erik i hans sovrum efter maten för att ge honom ''Eftermiddags Stryk''. Erik är ofta bra på att tåla stryket men det är vissa redskap som han inte tycker om som tillexempel hundpiskan med metall spetsen.
Eriks pappa är också välldigtnoga med uppförandet.

Daniel!!PIERRE

Pierre är en mycket smart och snäll pojke. Han är Eriks bästavän och Eriks rums kompis. Pierre va den smartaste på Realskolan och de flesta gillade han. Men han blev slagen ofta av rådisar , eftersom han är ERIKS kompis. Pierres dröm var att bli en författare, men hans pappa ville att han skulle vara affärs man. senare i boken e Pierre tvungen att fly från skolan, eftersom han orkar inte med allt stryk han ska få ta.

danaa

Efter att ha läst boken så tycker jag att Erik har förändrats mycket från början till slut! Under dom första kapitlerna dobade har och drog in andra i slaksmål men efter att ha att ha läst fördigt med den så har han mäst dragits in i slagsmålen och försökt att sluta slås själv! Han är väldigt stark och modig kille om och när han vill!
Jag tror att Erik kommer lyckas nå sin dröm om att bli advokat!

Emil!!!!!

5:
jag tycker att bokens budskap är bra för att han vågar kämpa för det som han tycker är rätt
och att kamrat uppfostran är fel. Medan det om att hans pappa slår honom när han tycker att Erik har gjort något fel, som egäntligen är en väligt litensak:

Marcus.

Bokens budskap.

Bokens budskap är riktigt bra för jag tror att bokens budskap är att man inte ska slå barn eller vuxna och att det inte lönar sig att slå barn för att dom ska lära sig saker och att barnen ska bli bättre på olika saker t.ex på olika sporter eller i skolan. Jag tror också att bokens budskap är att det är olagligt att slå andra människor och att man kan hamna i finkan. Det är också bra att Erik slåss för det han vill för det uppmanar folk att också göra så men kanske inte slåss på riktigt alltså fajtas.

DANIEL!!! FARSAN!

Eriks pappa var en mycket våldsam man. Han slog erik och piskade han väldigt mycket. Erik hade mycket hat emot farsan, o han ville mer än helst att slå farsan och ge hämd!  farsan hade som dagsliv att slå erik, och att bestämma att allt i huset skulle vara perfekt. om Inte erik gjorde de han sa, så slog Farsan erik, eller piskade.

Axel f % 5 the books message

Bokens budskap är väl att man aldrig ska lösa något med våld. Fast att man aldrig ska låta någon ta ner dog med ord eller slag

Pappan

Pappan är rätt så orättvis för att han kollar aldrig vad som har hänt utan han börjar slå erik på direkten utan att veta om han är skyldig eller inte
//Dorian

Emil!!!!!

4 skolan
Jag tycker att skolan inte tar hänsyn till att rådisarna mobbar och misshandlar dom mindre utan att nogon bryr sig.
Anars har skolan många grejer att göra på sin fritid. Skolan har bla ett eget fotbolls lag, simhall, mm

DANIEL!!!! Om slutet!

Jag tyckte att slutet va ganska dåligt. Man vill ju veta vad som hände med farsan och erik. Men lite av de funkade bra, men jag tyckte ändå att författaren kunde skriva lite mer detaljerat . silverheim Fick de han förkänade , på ett bra sätt.

JOHN!! om slutet

Slutet var väldigt bra tycker jag. Erik skrämde verkligen silverheilm och hans pappa och han bevisade att han inte var som någon av dem.. Jag tror att det går bra för Erik. Han blev säkert advokat som han ville och att hans pappa sitter i fängelse, slutet gott allting gott.

Johhnnn!!!! om ändringar

Jag skulle inte vilja göra så mycket ändringar i boken. Jag tycker att det är en jätta bra bok mend en bra handling. Men jag tycker att mamman skulle försöka hjälpa Erik mot hans styvpappa lite mer.

John Skriver om buskapet

Jag tror att bokens budskap är att man inte kan lösa något genom våld. Som läsare borde man ta med från boken att man absolut inte borde slåss, särskilt inte mot mindre och yngre än vad man är själv.

Johhnnn! om skolan

Skolan Erik gick på innan han började på stjärnsberg var annorlunda för Erik. På den skolan var det han som var starkast och alla var rädda för honom. När han började på stjernsberg senare s blev han mest utsatt för fjärderingarna och eftersom han ville komma ifrån våldet så använde han det inte så mycket våld förren senare i skolan. På Stjärnsberg så hade dem ett system som kallades kamrat uppfostran. Det betyder att eleverna bestämmer istället för lärarna. Också att de äldre som fjärderingarna bestämmer över de mindre som Erik. Och jag tror att skälet till att de aldrig slutar är för att när de mindre senare blir fjärderingarna får de en chans att ge igen.